تبلیغات
دینی مذهبی

                                                                   دینی مذهبی
                                                                                                                       
???? ?????
مدیر وبلاگ
کعبه

براساس روایات عترت طاهره علیهم السّلام شمس جمال مهدوى، از شهر مكه در كنار كعبه، و در حالى طلوع خواهد كرد كه میان ركن و مقام ایستاده و جبرئیل مردم را به بیعت با او كه همانا بیعت با خداست فرامى‌خواند و وى نیز با فریاد «أنا بقیة اللّه» صداى مباركش را به گوش جهانیان مى‌رساند: قال الباقر علیه السّلام: فَإِذَا خَرَجَ أَسْنَدَ ظَهْرَهُ إِلَى الْكَعْبَة ... وَ أَوَّلُ مَا یَنْطِقُ بِهِ هَذِهِ الْآیَة : بَقِیَّتُ اَللّٰهِ خَیْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُۆْمِنِینَ ”(1)”؛ ثُمَّ یَقُولُ أَنَا بَقِیَّةُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ. (2) و نیز: عن الباقر علیه السّلام: كَأَنِّی بِالْقَائِمِ یَوْمَ عَاشُورَاءَ یَوْمَ السَّبْتِ قَائِماً بَیْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ بَیْنَ یَدَیْهِ جَبْرَئِیلُ ع یُنَادِی الْبَیْعَةَ لِلَّهِ. ”(3)

برخى روایات معصومان، حجر اسود را تكیه‌گاه آن حضرت درگاه حضور معرفى كرده‌اند كه با بیان سابق منافاتى نخواهد داشت: قال الصادق علیه السّلام: ... وَ إِلَى ذَلِكَ الْمَقَامِ یُسْنِدُ الْقَائِمُ ظَهْرَه. ”(4)

از امام صادق علیه السّلام نقل گردیده است كه «حطیم» (فاصله میان حجر اسود و درب كعبه) جایگاه نزول جبرئیل در نزد امام عصر عجل اللّه تعالى فرجه در هنگام ظهور است و مى‌افزاید كه او اولین بیعت‌كننده با امام عصر عجل اللّه تعالى فرجه خواهد بود: إِذَا أَذِنَ اللَّهُ (عزّ اسمه) ِلْقَائِمِ فِی الْخُرُوجِ صَعِدَ الْمِنْبَرَ فدَعَا النَّاسَ إِلَى نَفْسِهِ وَ نَاشَدَهُمْ بِاللَّهِ وَ دَعَاهُمْ إِلَى حَقِّهِ وَ أَنْ یَسِیرَ فِیهِمْ بِسِیرَةِ رَسُولِ اللَّهِ صلى اللّه علیه و آله و سلّم وَ یَعْمَلَ فِیهِمْ بِعَمَلِهِ فَیَبْعَثُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ جَبْرَئِیلَ علیه السّلام حَتَّى یَأْتِیَهُ فَیَنْزِلُ عَلَى الْحَطِیم ، یَقُولُ: إِلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ تَدْعُو ؟ فَیُخْبِرُهُ الْقَائِمُ عجل اللّه تعالى فرجه فَیَقُولُ جَبْرَئِیلُ: أَنَا أَوَّلُ مَنْ یُبَایِعُك. (5)

مكه نه‌تنها محل ظهور بلكه آغازین قیامگاه اوست، زیرا آن حضرت پس از ظهور، حاكمى را بر مكه مى‌گمارد و خود به انجام دادن رسالت جهانى‌اش اقدام خواهد كرد: یُبَایَعُ الْقَائِمُ بِمَكَّةَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ رَسُولِهِ وَ یَسْتَعْمِلُ عَلَى مَكَّةَ ثُمَّ یَسِیرُ نَحْوَ الْمَدِینَةِ . . . . ”(6)

شاید سرّ ظهور آن حضرت از كنار كعبه این باشد كه كعبه محور پایدارى توده انسان‌ها براى امتثال دستور حق و پرهیز از باطل و ستیز با ظلم و جور است: جَعَلَ اَللّٰهُ اَلْكَعْبَةَ اَلْبَیْتَ اَلْحَرٰامَ قِیٰاماً لِلنّٰاسِ. ”(7) ” ٹستون این قیام و مقاومت مردمى در برابر ظالمان فرومایه، قوام و حیات كعبه و ادامه امر آن است، چنان‌كه امام صادق علیه السّلام فرمود: تا زمانى كه كعبه برپاست، دین نیز ماندگار است: لَا یَزَالُ الدِّینُ قَائِماً مَا قَامَتِ الْكَعْبَةُ . (8)

مكه نه‌تنها محل ظهور بلكه آغازین قیامگاه اوست، زیرا آن حضرت پس از ظهور، حاكمى را بر مكه مى‌گمارد و خود به انجام دادن رسالت جهانى‌اش اقدام خواهد كرد

بر این‌اساس، حیات كعبه، بقاى دین است و مردم با حیات دین به زندگى‌اى عاقلانه زنده‌اند و چون كعبه كنار رود یا خراب شود، دین مى‌میرد و مردم نیز با مرگ دین خواهند مرد. مبناى تمام این سخنان آیه شریفه جَعَلَ اَللّٰهُ اَلْكَعْبَةَ اَلْبَیْتَ اَلْحَرٰامَ قِیٰاماً لِلنّٰاسِ است و چه بسا راز آغاز انقلاب جهانى امام عصر عجل اللّه تعالى فرجه از كنار كعبه همین معنا باشد، چرا كه كعبه یعنى محور قیام و قوام جوامع انسانى و ظهور و انقلاب آن حضرت نیز قیامى الهى به گستردگى تمام جهان بشریت است كه قوام انسانیت جوامع انسانى وابسته به اوست.

‏گفتنى است كه آن حضرت از امداد ویژه الهى نیز برخوردار است، به‌گونه‌اى كه خداوند كار او را یك شبه اصلاح مى‌كند: و هو قائمنا أهل البیت یصلح اللّه-تبارك و تعالى-أمره فی لیلة واحدة ”(9) ”ٹو زمین براى او درنوردیده مى‌شود و هر مشكلى برایش آسان مى‌گردد و اصحابش كه سیصد و سیزده نفرند از دورترین نقاط عالم به دور او گرد مى‌آیند: وَ هُوَ الَّذِی یطوى له الْأَرْضُ وَ یَذِلُّ لَهُ كُلُّ صَعْبٍ یَجْتَمِعُ إِلَیْهِ مِنْ أَصْحَابِهِ عَدَدُ أَهْلِ بَدْرٍ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا مِنْ أَقَاصِی الْأَرْض (10) و آن‌چنان كه حضرت صادق علیه السّلام فرموده‌اند، زمین براى او آنچنان مسطح مى‌گردد كه گویى تمام عالم در كف دست‌هاى مبارك اوست و وى از كوچك‌ترین حادثه در آن با خبر خواهد بود: إِذَا تَنَاهَتِ الْأُمُورُ إِلَى صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ رَفَعَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ كُلَّ مُنْخَفِضٍ مِنَ الْأَرْضِ وَ خَفَضَ لَهُ كُلَّ مُرْتَفِعٍ حَتَّى تَكُونَ الدُّنْیَا عِنْدَهُ بِمَنْزِلَةِ رَاحَتِهِ فَأَیُّكُمْ لَوْ كَانَتْ فِی رَاحَتِهِ شَعْرَةٌ لَمْ یُبْصِرْهَ؟ ”(11)

 

پی نوشت:

1. سوره هود، آیه 86.

2 . كمال الدین، ج 1، ص 447.

3 . الغیبه، طوسى، ص 453؛ بحار الانوار، ج 52، ص 29ظ .

4 . الكافى، ج 4، ص 185.

5 . الارشاد، ج 2، ص ”ٹ382”ٹ-”ٹ383”ٹ.

6 . بحار الانوار، ج ”ٹ52”ٹ، ص ”ٹ3ظ 8”ٹ.

7. سوره مائده، آیه 97.

8 . الكافى، ج ”ٹ4”ٹ، ص ”ٹ271”ٹ.

9 . كمال الدین، ج ”ٹ1”ٹ، ص ”ٹ433”ٹ-”ٹ434”ٹ.

10 . منتخب الانوار، ص ”ٹ176”ٹ؛ بحار الانوار، ج ”ٹ51”ٹ، ص ”ٹ157”ٹ.

11. كمال الدین، ج ”ٹ2”ٹ، ص ”ٹ392”ٹ.

منبع: امام مهدی(عج) موجود موعود، آیت الله جوادی آملی.




[ جمعه 31 خرداد 1392 ] [ 10:34 ب.ظ ] [ محمد احمدی ]
.: Weblog Themes By Salehon.ir :.
درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
ساعت
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
http://1hamrah.com/tell_friend.php